تبلیغات
ترکش ولگرد - دست خدا بر سر ماست که علمداری مثل سید علی داریم

دست خدا بر سر ماست که علمداری مثل سید علی داریم

دوشنبه 23 شهریور 1388 08:53 ق.ظنویسنده : ترکش ولگرد

 
 

بسم الله

خطبه ی اول

این خطبه در مورد امیر المومنین و زندگی ایشان و بخش سیاسی رفتار ایشان است.

سیاست های حضرت علی از معنویت و اخلاق وی جدا نبود و سیاست آمیخته با چنین اخلاق و معنویتی راه بهشت و کمال آدمی است در غیر این صورت موجب کسب قدرت به هر قیمتی می شود و موجب آفت است هم برای آن شخص سیاستمدار و هم برای مردم تحت حکومت آن و این بی ارزشی قدرت و کسب مقام در رفتار و گفتار های آن حضرت مثل این جملات که" این قدرت ها نزد من از کفش های کهنه و بی ارزش و آب بینی بز بی ارزشتر است"، نمایان است.

سیاست های حضرت علی از مکر و فریب به دور است و عاملش هم تقوی الهی است . نبود تقوی الهی در سیاست موجب دروغ گفتن ، مکر و حیله گری ،پایبند نبودن به تعهدات دینی را به دنبال دارد.

مشکل جدایی دین از سیاست نیز دقیقا همین است که یعنی جدایی سیاست از اخلاق و معنویات که همان دین است یعنی کثیف بازی و دنبال جاه طلبی و تمام مادیات دیگر رفتن است.

از دیگر رفتار های برجسته ی امام علی (ع) این بود که با دشمنان خود مثل معاویه با استدلال کامل بر خورد می کرد و با آنان صحبت می کرد.و در مقابله کردن با دشمنان خود ابتدا مدارا پیشه می کرد و هنگام اثر نکردن آن با قاطعیت برخورد می نمود و هیچ وقت برای پیروزی به دروغ و مکر و حیله متوسل نمی شد .

همچنین رفتار آن حضرت با دشمنان مختلف یکسان نبود رفتار وی با کسی که دنبال حق است اما غفلت کرده و از روی جهالت راه غلطی را طی می کرد با کسی که دنبال باطل می ردو فرق می کرد.

خطبه ی دوم

اختلاف ها چند ریشه ی اصلی دارد مثل اختلاف در عقاید و بنیاد ها ، اختلاف در منافع ، و اختلاف در سلایق و روش ها می باشد.

اختلاف سلایق اگر در چار چوب نظام و اصول باشد باعث بهتر انجام شدن کار می شود و همین جاست که بحث نقد های منصفانه و دلسوزانه است که پیش می آید که اگر نیت خیر باشد سازنده و کارآمد خواهد بود .

اما آن هایی که برسر عقاید و بنیاد های نظام با نظام اختلاف داشته و به قولی دگر اندیشان این عرصه باشند ،تا آن جایی که با نظام مقابله نکند و مقابل نظام ایستادگی نکند نظام نیز با آن ها کاری ندارد اما اگر بخواهند جلوی نظام بایستند و به مخالفت با آن اقداماتی انجام دهد جواب تندی از نظام خواهد گرفت.

نکته بعد این که انحراف پذیری و فساد پذیری شخصی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و همه در معرض آن هستیم و این انحراف به مرور پیش می آید و عامل اصلی آن هم گناه است و علاج آن تقوی الهی است.

این انحرافات نه تنها برای شخص بلکه برای نظام نیز می تواند به وجود بیاید مثلا به اسم جمهوری اسلامی باشد اما در سیرت آن غیر اسلامی .و این اقدامات هر نظامی است که وضعیت آن را مشخص می کند به طور مثال از حرکت های مثبت یک جامعه می تواند عدالت خواه بودن ، اقتدار هرچه بیشتر در همه ی زمینه ها ، رشد علمی و صنعتی ایستادگی در مقابل ظلم بین المللی و از این قبیل لقدامات است و در مقابل آن حرکت شتاب زده ی به سمت طرح های اقتصادی و اجتماعی ، استفاده از آزادی با توجیه های گوناگون و اشاعه ی گناه و استفاده نکردن ازآن (آزادی) برای پیشرفت، ایستادگی نکردن در مقابل مستکبران خارجی و عقب نشینی کردن در مقابل آنان.

وان ها که آینده سازان این مملکت هستند نسبت به آینده ی آن باید حساس باشند و تلاش بکنند نگذارید جمهوری اسلامی تقلبی درست کنند که در 10 سال قبل سعی داشتن با شعار هایی از این قبیل که "این نظام و امامش و حرف هایش کهنه شده و دیگر به درد این جامعه نمی خورد "جمهوری اسلامی تقلبی درست کند و باید بدانند که شعار های امام این نظام همواره برای یک عضو جمهوری اسلامی جذاب است.

نقل به مضمون

و السلام و علیکم ورحمه الله و برکاته


برچسب ها: دست خدا ، سید علی ، نماز جمعه ، خطبه ، سیاسی ، امام علی ، معنویت ، اخلاق ، کمال ، آفت ، مکر ، حیله ، جاه طلبی ، دشمن ، استدلال ، قاطعیت ، دروغ ، عقاید ، سلایق ، نظام ، تندی ، مقابله ، جمهوری اسلامی ، سیرت ، عدالت ، جامعه ، اشاعه ، آزادی ، تقلب ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 9 اردیبهشت 1389 11:38 ق.ظ

 
جمعه 31 اردیبهشت 1389 12:08 ق.ظ
سلام

ما اهل كوفه نیستیم علی تنها بماند
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.